Pătruns de curând în spaţiul românesc, conceptul pare să câştige tot mai mult teren, dar fără a se şti prea multe lucruri despre el. Acest lucru nu trebuie să mai mire pe nimeni; am preluat, în foamea noastră postcomunistă de nou şi de modele, tot ce ne putea oferi Occidentul şi spaţiul nord-american, fără să ne mai gândim dacă ne reprezintă, dacă le înţelegem în esenţa lor: Halloween, Valentine’s Day sau diferite genuri muzicale.
Cred, fără pretenţia de a fi sociolog, filosof sau culturolog, că acest concept este la fel de complex şi controversat ca însuşi cel de cultură. Care este definiţia lui, ce cuprinde, care este locul lui în cultura universală, care-i sunt reprezentanţii şi operele lor, care-i este locul în spaţiul cultural românesc – iată o serie de întrebări cărora specialiştii ar trebui să le răspundă.
Există cu adevărat sau este doar un instrument de operare pur teoretică.
Se ştie că factorul cel mai dinamic al oricărui proces cultural este creaţia. În ce măsură creatorul, fie el scriitor, pictor, regizor sau muzician, se încadrează în cultura gay? Prin opţiunea lui sexuală? Prin faptul că opera lui este despre gay? Dar dacă sunt heterosexual şi scriu despre gay? Dacă sunt gay şi scriu despre un eveniment istoric oarecare, eu şi opera mea se încadrează în cultura gay? Poate fi o abordare simplistă, dar e un punct de plecare.
GAYFEST-ul, GALA FILMULUI GAY şi alte asemenea evenimente, se încadrează în acest concept?
Rostul acestor rânduri nu este să lămurească, ci să cheme la reflecţie şi dezbatere despre un subiect despre încă nu se ştiu prea multe lucruri. Mi se pare mai important decât să discutăm despre ce se mai spune în media despre gay. Televiziunea naţională a invitat acum câţiva ani în urmă doi gay la o discuţie pe această temă. Din păcate...
O fi şi presa asta ca naiba, cu hibele şi interesele ei financiare, dar şi noi ne izbim de prea multe ori pe sticlă total nepregătiţi. Când nimic nu ai a spune... Puţină cultură nu strică, fie ea şi... cultură gay!
Cred, fără pretenţia de a fi sociolog, filosof sau culturolog, că acest concept este la fel de complex şi controversat ca însuşi cel de cultură. Care este definiţia lui, ce cuprinde, care este locul lui în cultura universală, care-i sunt reprezentanţii şi operele lor, care-i este locul în spaţiul cultural românesc – iată o serie de întrebări cărora specialiştii ar trebui să le răspundă.
Există cu adevărat sau este doar un instrument de operare pur teoretică.
Se ştie că factorul cel mai dinamic al oricărui proces cultural este creaţia. În ce măsură creatorul, fie el scriitor, pictor, regizor sau muzician, se încadrează în cultura gay? Prin opţiunea lui sexuală? Prin faptul că opera lui este despre gay? Dar dacă sunt heterosexual şi scriu despre gay? Dacă sunt gay şi scriu despre un eveniment istoric oarecare, eu şi opera mea se încadrează în cultura gay? Poate fi o abordare simplistă, dar e un punct de plecare.
GAYFEST-ul, GALA FILMULUI GAY şi alte asemenea evenimente, se încadrează în acest concept?
Rostul acestor rânduri nu este să lămurească, ci să cheme la reflecţie şi dezbatere despre un subiect despre încă nu se ştiu prea multe lucruri. Mi se pare mai important decât să discutăm despre ce se mai spune în media despre gay. Televiziunea naţională a invitat acum câţiva ani în urmă doi gay la o discuţie pe această temă. Din păcate...
O fi şi presa asta ca naiba, cu hibele şi interesele ei financiare, dar şi noi ne izbim de prea multe ori pe sticlă total nepregătiţi. Când nimic nu ai a spune... Puţină cultură nu strică, fie ea şi... cultură gay!